Usein kysyttyjä kysymyksiä ammattijärjestäjälle

Työnkulku ja järjestelyprosessi

  • Vaikein vaihe on aloittaa! Älä ujostele, vaan ota rohkeasti yhteyttä! Minun kanssani saat jutella alkukartoituksessa luottamuksella niin nähdään olenko minä oikea apu juuri sinulle!

  • Minä tarjoan uudelle asiakkaalle aina maksuttoman alkukartoituksen, joka voidaan tehdä ihan puhelimitse. Puhelun tarkoituksena on tutustua molemmin puolin sekä selvittää olenko juuri minä olen oikea henkilö auttamaan. 

    Alkukartoituksessa minä kyselen esimerkiksi seuraavia asioita:

    • Mikä on motiivisi varata alkukartoitus?

    • Onko kyse tavarahaasteista vai jostain muusta?

    • Millä tavalla esim. tavarat vaikuttavat sinun arkeesi?

    • Millainen tila on kyseessä?

    • Paljonko tilassa on neliöitä ja keitä kaikkia siellä asuu.

    • Tärkeä tieto on, kenen tavaroista on kyse. 

    • Minkälaista apua tarvitset?

    • Lisätietona saatan pyytää lähettämään kuvaa ja/tai videoita kohteesta. Huom! Näitä ei käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen eikä julkaista missään!

  • Aloitamme sovitussa kohteessa tavaroiden läpikäynnillä sovitussa kohteessa eli kohde tyhjennetään ja tavarat käydään läpi sekä lajitellaan. Läpikäynnin aikana karsitaan tarpeeton. Sinä teet päätökset itse, mutta minä olen tukena ja tarvittaessa myös haastan pohtimaan tavaran todellista tarvetta.

    Sopimuksen mukaan teen myös ns. avaimet käteen toimituksia, jolloin teen järjestelytyön toiveidesi mukaisesti. Tarvittaessa hankin puolestasi säilytystarvikkeita.

    Autan sinua myös tavaroiden kierrättämisessä sekä pois viemisessä, jolloin karsittavat eivät jää nurkkiisi pyörimään.

    Saat myös opastusta, miten ylläpitää järjestystä jatkossa tai jatkaa karsimistyötä ja järjestelyä itsenäisesti.

    Muista kotitalousvähennys!

  • Käynnin aikana annan neuvoja ja vinkkejä, miten järjestämistä voi jatkaa itsenäisesti ja/tai miten ylläpitää saavutettua järjestystä.

    Minut voi tilata myös ns. ylläpitokäynnille esim. muutaman kerran vuodessa

Ammattijärjestäjä sosiaalityön tukena

  • Yritys on hyväksytty Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle sosiaalipalveluiden tukipalvelujen tuottajaksi, palvelualana ammattijärjestäjän palvelut, joita tukien siivous- ja asiointipalvelu.

    Tästä työstä saa myös kotitalousvähennyksen!

  • Mikä on sosiaalihuoltolain mukainen tukipalvelu?

    Sosiaalihuoltolaissa on kirjattu 19 § , että “tukipalveluilla tarkoitetaan palveluja, joilla luodaan ja ylläpidetään henkilön kodissa sellaisia olosuhteita, että hän voi suoriutua jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista mahdollisimman itsenäisesti, sekä palveluja, joiden avulla henkilö voi saada hyvinvointia tuottavaa sisältöä elämäänsä.”

    Verottajan sivuilla kerrotaan mm., että “yksityiset palveluntuottajat voivat myydä sosiaalihuoltopalveluja arvonlisäverottomasti vain, jos toiminta on sosiaaliviranomaisten valvomaa ja palvelut myydään sosiaalihuollon tarpeessa olevalle henkilölle (jonka toimintakyky on heikentynyt esimerkiksi iän tai sairauden takia). Asiakaskohtaista sosiaaliviranomaisen päätöstä ei tarvita.”

  • “Tukipalveluja järjestetään henkilölle, joka tarvitsee niitä sillä perusteella, että hänen toimintakykynsä on alentunut korkean iän, sairauden, vamman tai muun vastaavan syyn vuoksi. Lisäksi tukipalveluja järjestetään henkilölle, joka tarvitsee niitä erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella.”

    Yritykselle EI tarvitse toimittaa mitään lääkärintodistuksia eikä sinun tarvitse olla sosiaalihuollon asiakas!

  • Ota yhteyttä minuun joko soittamalla, sähköpostilla tai nettisivujen yhteydenottolomakkeen kautta. Sovitaan tapaaminen, jossa yritys kartoittaa tuen tarpeen sekä tekee kirjallisen suunnitelman, johon kirjataan sosiaalihuollon tarpeen peruste, sosiaalihuoltolain 39 § mukaisesti. Mikäli asiakas päätyy tilaamaan palvelun tehdään kirjallinen sopimus.

  • Ammattijärjestäjän apu auttaa, kun asiakkaan oma toimintakyky, sairaus, vamma, toiminnanohjauksen häiriöt tai perhetilanne vaikeuttaa arjen toimintaa.

    Kodissa saattaa olla liikaa tavaraa ja/tai arkea ja elämää haittaava epäjärjestys.

    Palvelujen tavoite on tuoda asiakkaille asumismukavuutta ja -turvallisuutta helpottaen itsenäistä elämää lisäten hyvinvointia.

  • Ennen sopimuksen tekoa teen usein ns. kartoituskäynnin kohteeseen. Tuloani ei tarvitse jännittää eikä minua varten todellakaan tarvitse eikä edes pidä siivota! Saan paremman käsityksen tilanteestanne ja tarpeistanne, kun kotinne vastaa normaalia tilannetta.

    Kartoituskäynnllä saatte kertoa, mikä toimii ja mihin tarvitsette parannusta. Teemme ydessä työsuunnitelman, johon kirjataan alkutilanne, tavoite sekä sovitaan työn aloitusajankohta.

    Lisäksi saat luettavaksi sopimusluonnoksen, jossa kerrottu yleiset tilaus- ja toimitusehtoni.

  • Järjestelykäynti alkaa työsuunnitelman kertaamisella, jolla varmistan, että tavoite ja ajatus työnkulusta on edelleen sama.

    Useimmiten teen työtä yhdessä asiakkaan kanssa. Normaalisti työ alkaa työkohteen tyhjentämisellä, tavaroiden lajittelulla ja karsimisella. Työ viimeistellään järjestämisellä sekä roskien ja kierrätettävien poiskuljetuksella.

    Sinun läsnäoloasi tarvitaan ainakin karsintavaiheeseen tai kertomaan, mitä säilytetään. Minä en koskaan poista mitään tavaroita ilman asiakkaan lupaa!

    Sopimuksen mukaan teen myös ns. avaimet käteen toimituksia, jolloin teen työn toiveidesi mukaisesti ja tarvittaessa hankin puolestasi säilytystarvikkeita.

    Autan sinua myös tavaroiden kierrättämisessä sekä pois viemisessä, jolloin karsittavat eivät jää nurkkiisi pyörimään.

    Saat myös opastusta, miten ylläpitää järjestystä jatkossa tai jatkaa karsimistyötä ja järjestelyä itsenäisesti.

    Järjestelyprojektien kesto on aina tapauskohtaista.

  • Käynnin aikana annan neuvoja ja vinkkejä, miten järjestämistä voi jatkaa itsenäisesti ja/tai miten ylläpitää saavutettua järjestystä.

    Minut voi tilata myös ns. ylläpitokäynnille esim. muutaman kerran vuodessa

Ota yhteyttä ja varaa maksuton alkukartoitus – Tehdään sinunkin arjestasi sujuvampaa.

hanna@projarjestys.fi
044 901 8268